FLEUR DE GROOT
ONS FAMILIEBEDRIJF GAAT VOOR DE BESTE KWALITEIT
Franser dan Domaine de l’Amaurigue kun je je wijn niet krijgen. Toch wordt de wijngaard in het hart van de Provence al 25 jaar gerund door de oer-Hollandse familie De Groot. ‘Het was vervallen, maar we waren meteen verliefd.’
METEEN VERLIEFD
Fleur de Groot was twintig jaar oud toen haar ouders naar Frankrijk verhuisden. Vader Dick zat in de oudpapier-business, maar had zijn hele leven al liefde voor het Zuid-Europese land. En voor wijn. Die combinatie leidde in 1998 tot de aankoop van een oude wijngaard in Le Luc. ‘De boerderij was vervallen, maar we waren meteen verliefd. In twee jaar tijd is het domein verbouwd tot een wijngaard met de modernste apparatuur om de wijn te maken.’
‘We zijn een boutique winery, die uitsluitend eigen druiven verwerkt’
‘We zijn een boutique winery, die uitsluitend eigen druiven verwerkt’
DE BUSINESS IN
Fleur ging zelf niet meteen het familiebedrijf in. Ze deed marketing en sales voor een aantal multinationals tot ze in 2014 toch de overstap maakte. ‘Ik werkte vier dagen per week voor een baas, maar op de vijfde dag was ik altijd bezig met het wijnbedrijf. Omdat we rond die tijd zo hard groeiden, vroeg mijn vader of ik fulltime voor de wijngaard wilde komen werken. Dus waagde ik de stap. Mijn beste beslissing ooit.’ Omdat een groot deel van de wijn naar Nederland wordt geëxporteerd, doet Fleur de sales en marketing voor het bedrijf gewoon vanuit haar woonplaats Amsterdam – in tegenstelling tot vader Dick en moeder Eugenie, die op het wijndomein wonen. Toch voelt Le Luc als haar tweede huis: ‘Ik ben om de vijf weken op de wijngaard, help altijd mee met oogsten, ben bij de assemblage in november en zit er altijd tijdens vakanties.’
FAMILIEBEDRIJF
Broer Melvin nam het oudpapierbedrijf van zijn vader over, maar houdt zich ook bezig met de logistiek van l’Amaurigue. ‘Mijn vader wilde het vanaf het begin allemaal zelf doen. We hadden op de locatie van het papierbedrijf genoeg ruimte om een wijnloods te bouwen, we hadden vrachtwagens, dus waarom zouden we een wijnimportbedrijf inschakelen? Zodoende kopen retailers en horeca onze wijn tot op de dag van vandaag van onszelf. Waardoor we de prijs ook lager kunnen houden.’ Bij de start was de wijngaard dertig hectare, maar deze is inmiddels gegroeid naar vijftig hectare. Groter gaat het echter niet worden, zegt Fleur: ‘We zijn uiteindelijk ingesteld op circa een half miljoen flessen per jaar. Meer willen we ook niet, want we zijn uiteindelijk toch een familiebedrijf en een boutique winery, die uitsluitend eigen druiven verwerkt en voor de beste kwaliteit gaat.’
‘Het was mijn beste beslissing ooit om voor de wijngaard te werken’
IEDEREEN AAN DE ROSÉ
Fleur heeft wel een idee waarom Domaine de l’Amaurigue al 25 jaar een stijgende lijn te pakken heeft. Rosé is immens populair: ‘John Malkovich maakt tegenwoordig rosé, net als Bon Jovi, Brat Pitt en Kylie Minogue. Ook Bas Smit en Nicolette van Dam brengen rosé op de markt. De concurrentie is groot, maar ik geloof dat je altijd goed zult verkopen als je kwaliteit koppelt aan een goede prijs. Onze wijn is gewoon goed – we winnen elk jaar opnieuw prijzen. Dat helpt. Net als het feit dat we een familiebedrijf zijn. Jean-Marie is onze wijnmaker, een geweldige man die alles draaiende houdt, maar uiteindelijk is ons gezin toch ‘het gezicht’ van de wijn. Het is een mooi verhaal en dat levert een gunfactor op.’
NIET ACHTER DE GERANIUMS
Hoewel vader De Groot inmiddels 76 is, zit een pensioen er nog niet in. Sterker nog: hij moet er niet aan denken. ‘Hij vindt het nog veel te leuk. Bovendien weet hij zo ontzettend veel: we leren nog elke dag van hem. We maken sinds kort ook olijfolie en we hebben een Sparkling Rosé gelanceerd die ook bij Gall & Gall verkrijgbaar is. Daarnaast houdt hij met zijn iPad bijna elke dag de papierbusiness een beetje in de gaten. Dus hij heeft helemaal geen tijd om met pensioen te gaan.’
LEUK OM TE WETEN
- Domaine de l’Amaurigue verkoopt ongeveer 400.000 flessen wijn per jaar
- De oudste wijnstokken in de wijngaard stammen uit 1965
- Het domein heeft 50 hectare aan wijngaarden, met een totaal oppervlakte van 150ha land
- Domaine de l’Amaurigue maakt witte en rode wijnen, maar focust vooral op rosés
- De Domaine de l’Amaurigue rosé is al sinds 2001 in Nederland uitsluitend bij Gall & Gall verkrijgbaar
- Het ‘trompetterlogo’ van het familiebedrijf is gebaseerd op het familiewapen van moeder Eugenie
Tekst: Marcel Langedijk. Beeld: Barwerd van der Plas, Hervé Fabre. Meer informatie: amaurigue.com
DEEL VIA
© 2023 Gall & Gall Algemene voorwaarden Privacybeleid Cookiebeleid
< 18 jaar, deze website is niet voor jou bestemd < 18 jaar verkopen wij geen alcohol < 25 jaar, laat je legitimatie zien